Wednesday 22 January 2014

KRALJICA MOJIH ŠALICA



Na neki način skupljam šalice. Kupujem ih pojedinačno. Ono, samo po jednu od svakoga dizajna. Naravno, ne sve koje ugledam u životu, nego one za koje se baš nešto zakačim. Volim različite oblike šalica i različite boje na njima. Iz svake je drugačiji doživljaj piti. Ne treba mi komplet istih šalica ili čaša, kada su u njemu one sve iste. Ovako je zanimljivije. I šarenije. Iznimka su fine čaše za alkoholna pića koje stoje u vitrini u kompletima. Ove druge su u ormaru živi cirkus. Zabava. Iako ih sve volim, i rasparene i u kompletima, i one koje sam sama kupovala i koje sam dobivala na poklon, ova šalica o kojoj danas pišem, baš mi je posebno draga. (Ma izmišljam, sve su mi posebno drage, ne bih ni slučajno htjela da mi neka ovo zamjeri, pa se sama iz očaja baci sa police, sva u ludilu ljubomore.) 

No dobro, sada pišem o šalici Inker, jako prepoznatljiva, proizvedena u tko zna koliko primjeraka, pravi pečat našeg produkt dizajna u bivšoj državi. Skromna, socijalistička, diskretna i savršena. Valjda ju je svaki hotel imao, svaka birtija.
Sjećam se tih šalica i tanjura kada sam kao mala sa obitelji zimovala u hotelu Tuhelj. Preko ljetnih praznika išli bi na more, a preko zimskih na tjedan dana u taj hotel. 
Mislim da ni on nije kao što je prije bio. Da je potpuno preuređen. Sjećam se da se u prostoru gdje su bazeni bili prostirao po pločicama na zidu ogroman apstraktni crtež. Sada, po nekom sjećanju, čini mi se da je to mogao biti Edo Murtić, ali stvarno ne znam. Baš bih to voljela i saznati i uostalom zanima me što je bilo s tim kasnije, ako su preuređivali sve. Ili sam sve to zabrijala? Ma, mislim da nisam. Zapravo, od djetinjstva ni nisam bila u Tuheljskim Toplicama i nemam pojma kako to sada tamo sve izgleda. 
Ali šalica se sigurno sjećam. U jutro za doručkom sam pila iz njih bijelu kavu ili čaj, a iz tanjurića sa plavom crtom jela svježi sir, sa jednom šnitom kobasice i jednom šnitom pršuta. Nisam nešto voljela jesti. Mama me uvijek molila: "pa pojedi još malo, ajde malo tog sira, ajde.." :). 

Prije par godina, u Muzeju za umjetnost i obrt održavala se izložba Porculanski sjaj socijalizma. Provela sam sa prijateljicom tamo stvarno super poslijepodne i lijepo sam se zabavila. Svoju šalicu sam kupila u njihovoj trgovini kao suvenir sa izložbe Muzeja.

Znači, ukratko, mislim na one originalne, stare, prave, ne na ovu moju koja je nova:

proizvođač: Jugokeramika- Inker 1953.-1991.
šalica iz servisa: Arena, 1968.-1976.
dizajn: Marta Šribar, Anica Kuhta
(žene, žene :D <3)

Ovako kaže na papiriću koji sam dobila sa šalicom:
"Komercijalno najuspješniji Jugokeramikin ugostiteljski servis Arena- "servis s plavom crtom", je postala simbol "socijalističkog" turizma."

Nadala sam se da ću pronaći neke stare reklame na internetu toga servisa, no na žalost ništa nisam našla. 

Slijede moje fotografije:





Aj zdravo!



14 comments:

  1. Lepo srocena reminiscencija na Inker salice kao neizostavni dio zivotnog mozaika detinjstva provedenog tokom SFRJ... Btw, bez nostalgije, prosim! :) Inace, i u ex DDR su imali skoro indentican servis za kavu/caj proizveden pocetkom 1970, pa bi bilo zanimljivo (sa)znati ko je koga 'inspirirao' po pitanju designa. Pozdrav i thanx na blog postu. Caslav Korda - Novi Beograd (kordadonau68@gmail.com)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bez nostalgije, ali ipak sa.. :). Nisam znala da su i u DDR-u imali takav servis- zanimljiva informacija i samim time vrlo dobrodošla. Hvala :).

      Delete
  2. Gdje si nabavila ove šalice???

    ReplyDelete
    Replies
    1. u trgovinici Muzeja za umjetnost i obrt (Zagreb)

      Delete
    2. Hvala ti. Sad sam našao stranicu pa ću ih nazvati da vidim mogu li se još uvijek kupiti ovakve šalice (pošto nisam iz Zg). Sjećaš li se možda koja je bila cijena? Čisto da se ne šokiram :)

      Delete
    3. adresa je Trg maršala Tita 7, samo ne znam ima li ih još za kupiti, treba provjeriti...; broj telefona trgovine 01/4882-110, a radno vrijeme: uto-sub 10-19h, ned 10-14h, pon ne rade; nadam se da sam bila od pomoći :); pozdrav!

      Delete
    4. ne sjećam se cijene, na žalost, ali ako ju saznaš, molim te da ju napišeš tu, ako ti se da, tako da ju imam i ja, a i možda još netko tko će biti zainteresiran...

      Delete
    5. Evo, zvao. Kažu da nemaju više takvih šalica i da ih više neće biti jer se ne proizvode. :( Jesi možda zainteresirana da prodaš svoju? :)

      Delete
    6. Hvala na povratnoj informaciji.

      Joj nisam :(, ja sam zaljubljena u svoju šalicu :), žao mi je. Da sam barem dvije bila kupila, poklonila bih ti jednu samo zato što si mi skroz super kako se i tebi sviđaju, ali nemam, imam samo svoju.. koja mi treba jer ju volim imati. Možda da probaš po vašarima negdje ili na internetu netko da prodaje (gdje prodaju stare stvari), možda se nađe još koji original? Sretno...

      Pozdrav

      Delete
  3. U stalnoj sam potrazi za takvim šalicama, valjda će nekad negdje iskrsnuti. Inače i ja skupljam šalice i potpuno te razumijem. :)

    ReplyDelete
  4. probajte na njuskalu,vidio sam da ih se prodaje 6 u kompletu prije nekih godinu dana.
    i sad se zna zaletit neka,ali trebate puno listati,
    i meni su ovo naj salice za kavu,imam 1 bijelu i 1 bijelu sa plavom crtom,
    i 1 je pukla

    ReplyDelete
  5. Predivne su te šalice mene podcijećaju na djetinstvo. Bilo bi divno da ih ima danas u prodaji.
    Sve u svemu Hvala Vam na ovom članku i povratku u djetinstvo. L.P

    ReplyDelete